سومریان

واقعیت هایی درباره سومری ها

واقعیت هایی درباره سومری ها

سومر که به عنوان سرزمین پادشاهان متمدن نیز شناخته می شود، تمدن شکوفایی مربوط به حدود 4500 قبل از میلاد است. سومری ها در عراق امروزی زندگی می کردند. خود سومری ها باور داشتند که از جایی دیگر به کنار فرات آمده اند. احتمال نیز دارد که آنها از سمت ایران با قایق از خلیج فارس عبور کرده باشند…

حمیده احمدیان راد
سومر که به عنوان سرزمین پادشاهان متمدن نیز شناخته می شود، تمدن شکوفایی مربوط به حدود 4500 قبل از میلاد است. سومری ها در عراق امروزی (در واقع بین دو رود دجله و فرات و در سرزمینی که به بین النهرین مشهور است) زندگی می کردند. خود سومری ها باور داشتند که از جایی دیگر به کنار فرات آمده اند. احتمال نیز دارد که آنها از سمت ایران با قایق از خلیج فارس عبور کرده باشند. یکی از دلایلی که این نظریه را تأیید می کند این است که اولین شهرهایشان را نزدیک خلیج فارس بنا کردند گرچه بعدها این شهرها به سمت شمال عراق کنونی گسترش یافتند. اما بسیاری هم می گویند که آنها بومی سرزمین عراق بوده اند. به این ترتیب اطلاعات دقیقی درباره نژاد این مردمان وجود ندارد.
سومری ها در عین این که تمدن پیشرفته ای داشتند از زبانی نیز برخوردار بودند که استادانه درست شده بود. چنان که می دانیم خط نیز از ابداعات سومری ها بوده و از آنها شروع شده است. سومری ها از دانش وسیعی در حوزه نجوم به ویژه منظومه شمسی و ریاضیات برخوردار بودند. ما هنوز هم از همان سیستم ریاضیاتی و سیستم های زمان و تقویمی که به وسیله سومری ها ایجاد شدند استفاده می کنیم. علاوه بر آن چه گفته شد سومری ها از روش های پیشرفته کشاورزی نیز استفاده می کرد. در این مطلب به واقعیت های جالبی درباره فرهنگ و اختراعات سومری ها اشاره می شود:
-سومری ها همان طور که سیستم زبانی استادانه ای داشتند از سیستم مذهبی پیچیده ای نیز برخوردار بودند که در آن صدها خدا وجود داشت. براساس متون سومری، هر شهری در این تمدن به وسیله خدای خودش محافظت می شد. براساس این متون انسان ها و خدایان در میان یکدیگر زندگی می کردند و انسان ها بندگان این خدایان بودند.

یک الهه سومری

-یکی از لوح های گلی به دست آمده از سومر باستان توجه زیادی را به خود جلب کرده. چراکه نشان می دهد سومریان در 6000 سال پیش از وجود پلوتون با خبر بوده اند. این موضوع چنان شگفت انگیز تلقی می شود که برخی دلایل ماورایی برای آن عنوان می کنند.
-سومری ها با انجام اختراعاتی مهم سهم بزرگی در تمدن بشریت ایفا کرده اند. آنها نخستین شکل نوشتن، یک سیستم اعداد، اولین وسایل نقلیه چرخ دار، آجرهایی که در آفتاب خشک می شوند و سیستم آبیاری برای انجام کشاورزی را اختراع کردند. همه این ها برای توسعه تمدن بشر مهم بودند.
-یکی از علاقه مندی های علمی سومری ها نجوم و حرکت ماه و ستارگان بوده است. آنها از این اطلاعات برای ساخت تقویمی دقیق تر بهره بردند.
-سیستم اعداد آنها براساس عدد 60 بوده، مثل ما که سیستم اعدادمان بر عدد 10 استوار است. آنها بر اساس همین سیستم اعداد، یک ساعت را به 60 دقیقه و یک دایره را به 360 درجه تقسیم بندی کردند. ما امروزه هنوز هم این بخش بندی استفاده می کنیم.
-آنها معابد بزرگی به نام زیگورات ساختند و دیوارهایی حول شهرهایشان کشیدند. برخی از مورخان فکر می کنند که زیگورات شهر اریدو همان برج بابل کتاب مقدس یهودیان و مسیحیان است. بر این اساس فرزندان نوحسعی کردند برجی بسیار بلند بسازند تا به آسمان و خدا برسند ولی خداوند با ایجاد سردرگمی زبانی در آنها از این کار ممانعت کرد.
-سومری ها پروژه های آبیاری عظیمی داشتند. کانال هایی حفر می کردند تا آب را از دجله و فرات به خشکی بین این دو رود منتقل کنند. بنابراین توانستد تولید غذا را افزایش دهند. به این ترتیب جمعیت زیادی هم می توانستند در این منطقه زندگی کنند.
-برخی از دولت شهرهای سومر بسیار بزرگ بودند. تصور بر این است که شهر اور بزرگ ترین دولت شهر آنها بوده و در دوران اوجش جمعیتی معادل 65،000 نفر داشته است.
-سومری ها ساختمان ها و خانه های خود را از آجری که در آفتاب خشک شده بود می ساختند.
-به نظر می رسد که سومریان نوشتن را در حدود 3000 قبل از میلاد آغاز کرده باشند.
-سومری ها از برنز استفاده می کردند. احتمالاً سومری ها اولین کسانی در جهان بودند که قلع را به مس اضافه کردند و برنز ساختند آن هم به این دلیل که سنگ برای ساخت ابزار کم داشتند.
-همسایه سومری ها از جانب شرق، ایران امروزی بود. به عبارت دیگر سومری ها با عیلامی ها همسایه بودند. آنها هم با یکدیگر تجارت می کردند و هم با هم می جنگیدند. سومری ها در غرب با اموری ها همسایه بودند که به زبان سمیتیک (خویشاوند زبان عبری و عربی امروزی) صحبت می کردند.
-در حدود 2500 سال قبل از میلاد زبان اکدی جایگزین زبان سومری شد.
-براساس متون سومری، آنها قبل از بروز سیلی عظیم 7 پادشاه و 7 مرد عاقل (یا نیمه خدا) داشتند که به آنها کمک می کردند. سومری ها عقیده داشتند خدایان از این مردان عصبانی شدند و سیلی بزرگ را فرستادند که همه چیز را نابود کرد و تنها چند تن زنده ماندند تا همه چیز را از نو بسازند. این حادثه بر اساس متون سومری مربوط به 2900 قبل از میلاد بوده است. باستان شناسان دنبال یافتن نشانه هایی از این سیل هستند.

منابع:

http://www.annunaki.org/history/sumerian-aliens/
http://www.ducksters.com/history/mesopotamia/ancient_sumer.php
Sumerians – Mesopotamia for Kids!

افکار و عقاید خود را با دیگران در تالار گفتمان تاریخ فا به اشتراک بگذارید و همچنین از کتابخانهو نگارخانه تاریخی این تارنما دیدن فرمائید:

با تاریخ فـا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان باستان همراه باشید…

تاریخ فا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان

tarikhfa.ir

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *