عمومی

گفتگویی با محمد امان زادگان: اهمیت فعالیت های اجتماعی

گفتوگویی با محمد امان زادگان در باب فعالیت های اجتماعی

نگارنده: مهدی مسعودی نیا تیم تحریریه تاریخ فا
تاریخ مصاحبه: 19 آذر 1399
تاریخ انتشار در سایت: 21 آذر 1399
محمد امان زادگان یک معمار و فعال اجتماعی جوان متولد 1371 است که در طول زندگی حرفه ای خود علاوه بر پروژه های معماری موفق و متعدد فعالیت های متفاوتی در خصوص آموزش های رایگان به مردم بی سرپرست یا بد سرپرست، گردشگری رایگان، آموزش نوشتن به کودکان کار ، راه اندازی چند گروه اجتماعی داشته است. در ادامه با یک مصاحبه ای کوتاه چند پرسش در این خصوص از ایشان پرسیده ایم که در اختیار شما قرار میدهیم، امید است که انتشار این مصاحبه، مورد توجه نسل جوان معماران و مهندسان ایرانی قرار گیرد.

ما در مرحله اول دوست داریم راجع به گروه هایی که تا الان راه اندازی کردید مختصر توضیح بدید:

همیشه تلاش من بر این بود تا از مصاحبه هایی در این خصوص دوری کنم علت این موضوع هم باور های شخصی من هست که ترجیح میدم این اتفاقات در سکوت و بدون هیچ گونه شو آف یا نمایش باشه اما بعد از اینکه در این مسیر برای توسعه هدف و فرهنگ سازی نیاز به افراد همراه و توانمند داشتم مجبور به انتشار اطلاعیه هایی در شبکه های اجتماعی شدم که به لطف خدا همراهی گروه زیادی از افراد را داشتم.
اولین فعالیت من با تدریس به چند کودک بی سرپرست و بد سرپرست آغاز شد و به مرور گسترش پیدا کرد و افراد دیگری جایگزین من شدند، این نکته رو بگم که با مشکلات جدی و زیادی مواجه بودیم و بزرگ ترین مشکل مقاومت خانواده ها در مقابل یادگیری کودکانشون بود
پس از مدتی با همراهی چند دوست دیوارهایی با نام دیوار مهربانی در سطح شهر درست کردیم که فکر میکنم در جریان این موضوع بوده باشید، در زمستان تا جایی که در توان داشتیم غذای گرم برای افراد عزیزی که به ناچار کارتن خواب ها شده بودند، فراهم کردیم و خدارو شکر برخی از این افراد کمپ ترک اعتیاد رفتند و زندگی جدیدی رو شروع کردند.
پس از آن گروهی با نام حس خوب شیراز گردی لوتوس در سال 1394 ایجاد کردم که برنامه های شیراز شناسی، کوه نوردی، ورزش همگانی، شعر و ادبیات و موضوعات اجتماعی را در بر داشت البته این نکته رو اضافه کنم که کلیه این برنامه ها رایگان بودند.
آخرین گروه به پیشنهاد چند دوست راه اندازی شد هدف پاکسازی طبیعت و ذهن در شرایط بحران کرونا بود که سعی کردیم آموزش رعایت بهداشت فردی و گروهی رو داشته باشیم و محل های گردشگری و طبیعی که متاسفانه با زباله احاطه شده بودند رو پاکسازی کنیم.

سوال اینجاست که با این سن چطور این کار هارو انجام دادید؟

در پاسخ بگم که سن کمی هم ندارم 🙂 ولی تا جایی که یادم میاد از 9 سالگی علاقه زیادی به فعالیت های اجتماعی داشتم و همیشه کم و بیش کارهای انفرادی انجام میدادم و هر از گاهی سعی میکردم با هم محله ای ها و هم کلاسی ها به صورت گروهی یک کار تیمی انجام بدیم که بازگو کردنش فکر کنم از حوصله این جلسه خارج باشه.

این برنامه ها رو چطوری مدیریت و برنامه ریزی میکردید؟

سختی من فقط شروع این گروه ها بود پس از مدتی که مردم شریف و دوست داشتنی به جمع ما اضافه میشدند افرادی از بین خودشان را به عنوان مدیر و برنامه ریز هماهنگ کننده و تیم اجرایی انتخاب میکردیم که در برگزاری برنامه ها کمک کنند، این مورد خیلی دلچسب بود که همه مردم همکاری میکردند تا کیفیت بهتری در برگزاری رویداد ها داشته باشیم، به مرور اعضا بیشتر و به همون نسبت تیم اجرایی بزرگتری تشکیل میشد که همگی از بین داوطلبان و شرکت کنندگان بودند، همین موضوع باعث میشد که بیشتر علاقه مند شوند.
مخاطبان ما در تمام رده های سنی بودند از 10 الی 70 سال سن در این برنامه ها با توجه به سختی رویداد و امکان حضور در جمع ما حاضر بودند، برای مثال در یک پیاده روی کوهستانی در کوه دراک شیراز که فکر کنم سومین برنامه بود بیش از 250 نفر همراه داشتیم که تصاویر در وب سایت من و اینستاگرام موجود است.

چه مشکلاتی سر راه شما قرار میگرفت؟

راه اندازی یک گروه که جمعیت زیادی همراه داشته باشه همیشه سخت بوده و نیاز به برنامه ریزی داشته اما از این قسمت عبور کنیم ما بارها در تلاش بودیم که هیچ ثابت کنیم نیت سیاسی نداریم و هدف صرفا یک تعامل اجتماعی است و این مورد بسیار سخت بود و هست ولی به لطف خدا و همراهی اعضا به خوبی پیش رفت و تمام تلاش لازم رو کردم که گروه به حاشیه کشیده نشه.

هزینه ها از کجا تامین میشد؟

در شروع برنامه ها بخاطر علاقه خودم هزینه های برنامه ها از حساب شخصی پرداخت میشد اما پس از اون تیم مدیران تصمیم گرفتند که افراد داوطلب هزینه هایی برای خرید لوازم اولیه برپدازند که شامیل خرید کلمن آب، زیلو، زیر انداز، توپ، تور و … بود.

اما برای گروه پاکسازی طبیعت پس از مدتی افراد شرکت کننده خودشان دستکش، کیسه زباله و آب به همراه داشتند.

هدف شما از این برنامه ها چی هست؟

من همیشه دوست داشتم که گروهی تشکیل بدم تا خدمات رایگان آموزشی، ورزشی و حتی آموزش روابط اجتماعی درون اون وجود داشته باشه، نکته جالب اینجاست که خیلی فراتر از برنامه های من پیش رفت، در این گروه روانپزشک، دندانپزشک، مدرس ادبیات، اساتید دانشگاه در رشته های مختلف، مکانیک و … وجود داشت که یک هم افزایی بوجود اومد و کسب و کار و مشکلات زندگی این افراد به گونه ای بهتر پیش رفت و حتی دوست روان شناس ما جلساتی رایگان برای مشاوره و درمان افسردگی و … برگزار کردند که بسیار مفید بود.
من دوست دارم که افرادی که در یک جامعه زندگی میکنند علاوه بر نگاه فردی به خود نگاه اجمالی به اجتماع و شناخت سایر افراد پیدا کنند تا بتونیم افراد مختلف با ذهنیت و عقاید مختلف در یک جامعه سالم کنار هم زندگی کنیم و درک متقابل وجود داشته باشه.
معمولا بعد از راه اندازی و به نتیجه رسیدن این گروه ها و تشکیل هسته مدیریت از تیم خارج میشم و دورادور پیگیر هستم تا گروه از هدف خودش دور نشه و خودم بتونم ایده جدید تری با سایر مردم پیاده سازی کنم.
بسیار ممنونیم از شما، از نیت خیر شما بسیار تشکر میکنیم.
ما سعی میکنیم که اطلاع رسانی کنیم تا این گروه ها بیشتر فعالیت کنند و جامعه ای پویا تر داشته باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *