مادیان

نبرد سکاها و مادها

نبرد سکاها و مادها

نگارنده: حامد محمدپور

روشن است که سکاها در تعقیب کیمری ها راه را گم کرده وارد آسیا و مملت ماد شدند زیرا کیمری ها درطول دریا حرکت کردند و سکاها به سمت قفقاز رفته و داخل ماد شدند این روایت بین یونانی ها و بر بری ها خیلی شایع است ….

در این گفتار از تهاجم سکاها به ایران در دوران هووخشتره مادی یاد کرده ….درحالی که سپاه ماد نینوا پایتخت آشور را محاصره کرده بود خبر تهاجم سکاها به آذربایجان هووخشتره را ناچار کرد از نینوا باز گشته تا از کشور خود دفاع کند ….شکست مادها در جنگی که در نزدیکى دریاچه ارومیه واقع شد موجب شد سکاها به قدرت اول آسیا بدل شدند و از تاخت و تاز و غارت های آنان درکتاب ارمیا از کتب مذهبی یهودیان نیز یاد شده است …..
چند سال بعد هووخشتره با کشتن رهبران آنان موافق به شکست شان شد …سکاها در روزگار ماد بارها به مرزهای ایران تاختند آن گاه با آشور هم پیمان شدند و زمانی همراه مادها با آشوریان می جنگیند ….به دنبال حمله مجدد آشور به مادها خشتریته برای پایان دادن به حملات آشور با ماننا و سکاها پیمان دوستی بست و عملا با آشور وارد جنگ شد بعد از سکاها کیمری ها (یکی دیگر از قبایل صحرانشین شمال قفقاز. ) به منطقه شمال غرب ایران حمله کردند و در سر راه خود دولت آوارتو در باختر دریاچه ارومیه و خاور آناتولی را نابود کردند.

افکار و عقاید خود را با دیگران در تالار گفتمان تاریخ فا به اشتراک بگذارید و همچنین از کتابخانهو نگارخانه تاریخی این تارنما دیدن فرمائید:

با تاریخ فـا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان باستان همراه باشید…

تاریخ فا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان

tarikhfa.ir

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *