اساطیر و بزرگان ایران, تاریخ و تمدن ایران باستان, هخامنشیان

داریوش هخامنشی بزرگترین مرد سیاست اقتصادی دنیای باستان

داریوش هخامنشی بزرگترین مرد سیاست اقتصادی دنیای باستان 

نگارنده: حامد محمدپور

داریوش-بزرگ1

داریوش بزرگ مصمم بود تا پول واحدی را برای تمام قلمرو دولت خود فراهم آورد تا با تسهیل در پرداخت ها روابط تجاری نزدیکتری میان قسمتهای غربی و شرقی مملکت ایجاد کند.
از این رو به ضرب سکهء طلای دریک با وزن 8/42گرم و با کامل ترین عیار دنیا مبادرت کرد و این پول جدید در همهء بازارهای جهانی رواج یافت. ضرب این سکه تنها در انحصار شخص پادشاه بود. با رواج سریع دریک انتقال کالاها در تمام ممالک شرق مدیترانه به جریان افتاد و وسیله سهلی نیز برای پرداخت های دولتی به سربازان خشکی و دریا بود و خارج از حیطه دولت هخامنشی اهمیت بزرگی در معاملات بانکی حاصل کرد.

در داخل کشور دریک آنچنان جریان نداشت و روش مبادله کالابه کالا مثل قبل برقرار بود. تمام خزانه ها از دریک انباشته شده بود که احتیاج به پرداخت های نظامی و اداری در کاربود. داریوش اول بزرگترین مرد سیاست اقتصادی دنیای باستان بود و از همین رو به او شاه تاجر می گفتند. اهمیت این سیاست داریوش بعدها وقتی که پایه های دولت هخامنشی متزلزل شده بود به اثبات رسید زیرا در آنوقت دولت فقط بر وزن اقتصادی خود تکیه می کرد و موفقیت های بزرگی را از این راه بدست می آورد.

بن مایه:

یونگ/داریوش یکم
تاریخ شاهنشاهی هخامنشی/اومستد
پیرنیا/تاریخ باستان
مهرآبادی/تاریخ باستان

افکار و عقاید خود را با دیگران در تالار گفتمان تاریخ فا به اشتراک بگذارید و همچنین از کتابخانهو نگارخانه تاریخی این تارنما دیدن فرمائید:

با تاریخ فـا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان باستان همراه باشید…

تاریخ فا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *