تاريخ فا

تاثیرات میترائیسم بر مسیحیت

نویسنده : حامد محمدپور

 

 


آیا 25 دسامبر سالروز تولد حقیقی عیسی مسیح است؟

به دور از تعصبات مذهبی و با بررسی دقیق تاریخ آئین های عبادی در دوره های مختلف می توان به روشنی تاثیر متقابل آنها را بر یکدیگر مشاهده کرد . در نوشته زیر با تاثیرات انکار ناشدنی میترائیسم بر مسیحیت آشنا خواهیم شد.

رومیان پس از گرویدن به دین مسیحیت تا سیصد سال، روز مشخصی را برای تولد عیسی مسیح نمی شناختند تا اینکه کلیسا، جشن تولد مهر را به عنوان زاد روز عیسی پذیرفت.
مِهرپرستي يا ميترائيسم، آييني رازآميز بود که بر پايه پرستش ايزد ايراني، خداي خورشيد، عدالت، پيمان و جنگ، يعني ميترا (مهر) در دوران پيش از آيين زرتشت بنيان نهاده شد. در دوران پانصد ساله حکومت پارتها(اشکانيان) مهرپرستي آيين رسمي امپراتوري ايران بود و دست کم يک قرن پيش از تولد مسيح، لژيون هاي رومي که با پارتها مي جنگيدند آيين ميترا راکه با سنتهاي ملي و آرماني آنان سازگار بود با خود به روم بردند.

دلیل اینکه امروز بابا نوئل با لباس و کلاه موبدان ظاهر می شود و همچنین برپا داشتن درخت سرو و ستاره بالای آن در ایام کریسمس همگی یادگار و یادمان و یاد آور آئین میترائیسم است.به عبارت دیگر روز 25 دسامبر روز واقعی زاده شدن عیسی مسیح نیست، بلکه روز تولد میترا یا مهر است.که ان هم در اصل ۲۱ دسامبر میباشد اما در قرن چهارم میلادی به دلیل بروز برخی اشتباهات در شمارش سال کبیسه، روز تولد میترا به تاریخ 25 دسامبر منتقل شد

با توجه به توصیفات اناجیل به احتمال زیاد عیسی در تابستان به دنیا آمده است و تا امروز هم محققین جهان مسیحیت و غیره نتوانستند تاریخ دقیق تولد مسیح را پیدا کنند. دلیل اینکه روز تولد میترا را برای زادروز عیسی مسیح انتخاب کردند، دلیلی است تاریخی که آئین میترائیسم قبل از ظهور مسیح و حتی تا سال 354 میلادی آئین غالب امپراتوری رم بود.
پس از آنکه کنستانتین امپراتور روم آیین مسیحت را به عنوان کیش رسمی امپراتوری اعلام کرد، مخالفت با آیین میترایی شروع شد.اما این کیش جدید نتوانست حتی با حمایت امپراتوری بر نفوذ چهارصد ساله میترائیسم خاتمه دهد و در نهایت کوشید به جای جنگیدن با این کیش با آن به تعامل و همزیستی روی آورد. به همین منظور به جای تدوین سالروزها و سنتهای جدید کوشید همان سالروزها و سنت های شناخته شده و آشنای میترایی را به مسیحیت منتقل کند که معروفترین آنها تعیین روز تولد عیسی مسیح در 25 دسامبر است. و این همان روزی است که از صدها سال پیش از آن به عنوان روز تولد مهر ( خورشید ) در امپراتوری روم جشن گرفته می شد.

از جمله تاثیر پذیری های مسیحیت از میترائیسم میتوان به نمونه های زیر اشاره کرد:

عروج میترا و مسیح و بازگشت آنها به آسمان

دوازده نشانه آسمانی از یاران میترا بودند که به حواریون تبدیل شدند

تولد مقدس میترا ۲۱ دسامبر در تاریکترین شب سال است و جشن مقدس عیسی نیز همانطور است

صلیب مقدس،میترائیست ها صلیب را در دایره (سمبول قدیمی خورشید) رسم می کردند و چهار گوشه ی صلیب ، نقطه ی اساسی و بنیادی راه سالانه ی خورشیدی است. دو نقطه : اعتدال ایام (روز و شب) و دو نقطه ی انقلاب خورشیدی ؛ که در مسیحیت ، صلیب نشانه ی رنج و مقاومت شد.

نان و شراب شیرین، مراسم مقدس میترائیست هاست. نشانه ی سفره ی پر برکت میترا و مددیاران اوست. نشانه های خوشبختی در زندگی آینده و جاودانی در پادشاهی میترا ، که در مسیحیت نیز دقیقا همانگونه است. با آن تفاوت که نان، نشان (پاره های) تن عیسا است و شراب شیرین نشان خون او و نشانه ی سفره ی پر برکت مسیح.

بار عاطفی این مراسم ، چون خاطره ای است از آخرین شام عیسا با حواریون، غسل تعمید که از نظر بندگان کیش میترا ، شست و شوی انسان از گناهان مرتکب شده بود، چون اعتراف به گناهان و بخشش گناهان گناهکاران در میترائیسم با همان شکل به مسیحیت منتقل شده.

حتی تا به امروز اسقف های اعظم کلاه قرمزی دارند که “میترا” نام دارد که به آنها “متروپولیت ” لقب می دادند. این واژه ها و اصطلاحات نشانی دیگر از زنده بودن ایده های میترایی در مسیحیت است.

همچنین اعتقاد به تثلیث ،
استفاده از ناقوس،
استفاده از آواز در عبادتگاه،
شام آخر
آب مقدس،
غسل تعمید،
خوردن نان و شراب،
خویشتن داری و پرهیز و زهد،
قربانی کردن،
وجود هاله نور در شمایل مسیح،
خدمت به نزدیکان و حمایت از تمامیت جهان مجسم،
مبارزه جاودانی بین خوبی و بدی با پیروزی اولی بر دومی،
و رستاخیز و داوری هم برگرفته از مذهب اسطوره ای میترائیسم است

حتی اسامی روزهای هفته با تغییرات گویشی و نوشتاری از میترائیسم به وجود آمده.
دوشنبه (مه شید) از خدای ماه یا «مون»،
سه شنبه (بهرام شید) روز «تی ویس» و در انگلیسی «تیوزدی»
چهارشنبه (تیر شید) روز «وودین» و در انگلیسی «ونزدی»
پنجشنبه (برجیس شید) روز «تور» و در انگلیسی «ترزدی»
آدینه (ناهید شید) روز خدای باروری یا «اریر» و در انگلیسی «فرای دی»
شنبه (کیوان شید) روز کیوان یا «ساتورن» و در انگلیسی «ساتردی»
یکشنبه (مهر شید) روز خورشید و در انگلیسی «سان دی» و در آلمانی «سون تاگ» که توسط کنستانتین در سال ۳۲۱ میلادی روز خورشید (مهر) تعطیل هفتگی شد.

برای مطالعه مطالب بیشتری در این زمینه لطفا به کتاب ها و لینک های زیر رجوع کنند.
1- تاثير ميترائيسم بر مسيحيت، دکتر زرتشت عطاءاللهی
2- از اسطوره تا تاريخ، دکتر مهرداد بهار
3- تاريخ آيين رازآميز ميترايي در شرق و غرب، هاشم رضي
4- تولدي ديگر، دكتر شجاع الدين شفا
5_ دیباچهای بر مطالعه آیین میترایی.در تاریخ آیین رازآمیز میترایی در شرق و غرب.هاشم رضی.

http://sairez.blogfa.com/post-102.aspx

http://fa.wikipedia.org/wiki/مهرپرستی_و_مسیحیت

http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?ID=75590

http://www.iranchamber.com/religions/articles/mithraism_influence_on_christianity.php

http://www.britannica.com/EBchecked/…6080/Mithraism

http://en.wikipedia.org/wiki/Mithraic_mysteries

این نوشتار فقط برای آشنایی نسبی علاقه مندان به این گونه مباحث بود و فهم این قضیه که ادیان گذشته و اسطوره ای چه تاثیری بر بعضی از آداب و سنن ادیان پس از خود گذاشته است میتواند یاری رسان داشتن نگاهی زلال و بدون تعصب به هر دین و شریعتی باشد. با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *