افشاریان

عادل شاه افشار

adel_shah_afshar

 adel_shah_afshar

پیشگفتار
عادل شاه افشار (مرگ ۱۱۲۷) دومین پادشاه دودمان افشاریه ایران بود. وی برادرزاده نادرشاه بود و پس از قتل وی در قوچان، بیشتر فرزندان نادر، از جمله رضاقلی میرزا و نصراللّه میرزا را به قتل رساند. تنها شاهرخ میرزا، فرزند رضاقلی را به قتل نرساند.

عادلشاه افشار که از ۱۱۲۶ تا ۱۱۲۷ خورشیدی (۱ سال) پادشاهی کرد، جانشین نادرشاه افشار بود. عادلشاه فرزند ابراهیمخان (برادر نادر) بود.گفته شدهاست که آقا محمدخان قاجار به دست وی مقطوع النسل شدهاست. عادل شاه زمانی که به قدرت رسید ۲۴ ساله بود. پس از قتل نادر در اعلامیهای که صادر کرد مسئولیت قتل نادر را بر عهده گرفت.
او خزائن نادرشاه را از کلات به مشهد انتقال داد که در حدود پانزده کرور بود (هر کرور ۵۰۰ هزار تومان) و همه را به اطرافیان بخشید.


خانواده
علی قلی خان،فرزند ارشد برادر نادر،ابراهیم خان بود.نادر او را در سال 1737 فرماندار مشهد منصوب کرد.در همان سال وی با یک شاهزاده خانم که دختر پادشاه گرجستان”تیموراز2″ که یکی از متحدان نادر بود ازدواج کرد.در 1740 نیز با دختر ابوالقاسم فیض حاکم بخارا که به تازگی آن جا را تسخیر کرده بود ازدواج کرد.

سقوط و مرگ

در این زمان ابراهیمخان، برادر وی که در نواحی مرکزی و جنوبی و غربی حکومت میکرد، اعلام استقلال کرد و به کمک اصلان خان سردار آذربایجان برای سرکوبی برادرش حرکت کرد.
دو برادر در فاصله میان سلطانیه و زنجان به هم رسیدند، در این نبرد عادل شاه شکست خورد، بسیاری از سپاهیانش به ابراهین خان پیوسته، بقیه متفرق شدند.
عادل شاه به تهران گریخت، اما توسط حاکم محلی تهران دستگیر و به ابراهیم خان تحویل داده، و به دستور ابراهیم خان کور شد.
سرانجام، شاهرخ میرزا، او را به دست زنان حرم سپرد و آنان از فرط خشم قطعه قطعهاش کردند.

لینک مطلب در انجمن:

forum.tarikhfa.ir/thread5424.html#post20456

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *