تاريخ فا

خانه ملا صدرا در روستای کهَک قم

 

خانه ملا صدرا در روستای کهَک قم

ملاصدرا فيلسوف بزرگ سده ی يازدهم هجری قمری است كه فلسفه اشراق را به نهايت اوج خود رساند . خانه مسكونی وی در روستایكهك واقع شده و ساختمان آن به دوره صفويه وابسته است. برای يافتن خانه ملاصدرا كافی است به انتهای بافت سنتی روستا برويم . در انتهای يكی از راه های هلالی شكل روستا به خانه ملا صدرا می رسيم .ساختمان یادشده در درون يك باغ قرار داشته كه هم اكنون بخش بزرگی از آن توسط خانه های همکنار اشغال گرديده است .
در اين محل چند چیز شاخص وجود دارد: 

1. چهار صفه كه در میانه ی باغ قرار داشته و در دوره های گوناگون تغيير شكل داده و بخش هایی به آن پیوند شده است كه اين چهار صفه به عنوان خانه ملاصدرا مورد بازديد قرار می گيرد .

.
2. مسجد كوچك در شمال شرقی باغ كه از يك چهار تاقی ساده تشكيل شده و الگوی چرخش 45 درجه چهار تاقی نسبت به جهت قبله را دارد
.

3. چال آقا ، كه عارضه طبيعی است كه در جنوب غربی باغ قرار دارد و گسترش روستا در اين بخش محدود شده است . فضهای کنارین اين سازه ، از میان رفته و تنها چهار صفه اصلی آن باقی مانده است . محوطه اصلی اين سازه سقف گنبدی شكل دارد و در سر گنبد آن ، شيشه های رنگی نور را به درون سازه هدايت می كند

مواد و مصالح مورد بهره بری در سازه و شیوه ساخت:

خشت خام ، ملات گل و تير های چوبی مواد و مصالح مورد استفاده در اين بناست . ابعاد خشت ها برابر 6×20×20 سانتی متر می باشد و پهنه ی ديوار ها به طور معمول از دو خشت درست شده است كه برابر 60 سانتی متر است . اين خانه دارای فضايی گيرا و کهن با سقفی بلند و پوشش گنبدی با ديوار های سياه و گل اندود و تزئينات گچبری ساده با كاربندی های زيبا در سقف چهار طرف آن فضا هايی چهار گوش مسقف میان تويزه های جناغی شكل كه در مجموع ، همانند امامزاده های زمان صفوی است . 


شناسنامه

محمد پسر ابراهيم يحيی شيرازی ، سرشناس به ملا صدرا ، بنياد گذار حكمت متعاليه ، سر آمد حكمای اسلامی و يكی از بزرگترين دانشمندان جهان در فلسفه ی الهی و اسلامی است . وی در سال 979 يا 980 ه .ق در شيراز ديده به جان گشود .
حكيم فرزانه جناب صدر المتالهين مدت پانزده سال در كهك به سربرد .خانه آن بزرگمرد الهی در كهك تاكنون پایدار و در ميان مردمآن آبادی ارجمند است . خانه ملا صدرا در كهك ، يادگاری بازمانده از دوران سكونت اين حكيم در قم است .خانه ملاصدرا در انتهای غرب روستای كهك در محله چال حمام واقع است و پيرامون آن را خانه های روستايی با بافت معماری مناطق گرمسيری احاطه كرده اند .

 

لینک در انجمن:

http://forum.tarikhfa.ir/thread6497.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *