هخامنشیان

فتح لیدیه توسط كوروش

فتح لیدیه توسط كوروش

  نگارنده: حامد محمدپور


كوروش پادشاه هخامنشی پس از پیروزى هاى درخشان در مرزهاى شرقى قلمرواش رو به مرزهاى شمال غرب و غرب ایران گذاشت. كشور لیدیه ( لیدی ) كه هدف كوروش بود، از غرب به دریای مدیترانه، از شمال به دریاى سیاه و دریاى مرمره و از شرق به رود قزل ایرماق امروزی محدود می شد.


 

کوروش

 

لیدى ها از سواره نظام قدرتمندی برخوردار بوده و به دلیل ثروت فراوان از نیروهاى مزدور یونانى استفاده مى كردند.

كوروش پادشاه هخامنشی در 550 قبل از میلاد پس از تسخیر هگمتانه پایتخت مادها به نزدیكى مرزهاى لیدیه رسیده بود. كرزوس پادشاه لیدیه كه از قدرت گرفتن پارس در شرق نگران بود، به خیال خود سعى كرد با پیشدستى در جنگ،  با كمك سربازان مزدور یونانی، بابلى و مصرى از پیشرفت كوروش جلوگیرى كند.

درسال 549 قبل از میلاد ارتش های پارس و لیدی در فلات پتریوم درگیر نبرد شدند و اما پس از چند ماه جنگ ، هیچ یك از دو ارتش به پیروزی قاطع دست نیافت.كرزوس شاه لیدیه مرتكب اشتباه بزرگی شد و به تصور اینكه با فرا رسیدن زمستان جنگ متوقف می شود به  شهر سارد ، پایتخت كشورش بازگشت.

بر اساس برخی دیگر از روایات تاریخی كرزوس كه متوجه شد قادر به شكست ارتش پارس نیست به شهر سارد فرار كرد تا در پناه حصارهای آن در برابر ارتش كوروش مقاومت كند.

كوروش در یك استراتژی جنگی  خطوط تداركاتى خود را طولانى كرده و آن را تا سارد در غرب آسیاى صغیر امتداد داد.

كرزوس تصمیم گرفت از شهر سارد خارج شده و بار دیگر به مصاف كوروش برود. در سال 548 قبل از میلاد جنگ در دشت هرموس میان ارتش های پارس و لیدی در گرفت و در این جنگ سپاهیان كرزوس به سختی شكست خوردند.

بر اساس برخی دیگر از روایات تاریخی كرزوس كه متوجه شد قادر به شكست ارتش پارس نیست به شهر سارد فرار كرد تا در پناه حصارهای ن در برابر ارتش كوروش مقاومت كند

كرزوس و باقیمانده سپاهش بار دیگر در پشت حصارهای شهر سارد پناه گرفتند. ارتش كوروش سارد كه دارای حصارهایی محكم بود را محاصره كرد. تا اینكه بخشی از سربازان هخامنشی موفق به رخنه در داخل شهر سارد شده و دروازه ها را به روی ارتش كوروش گشودند.

كوروش در اندك مدتی شهر سارد را فتح كرد و خاك لیدیه را به قلمرو كشور هخامنشی  منضم كرد. كوروش از قتل كرزوس خودداری كرده اما گنجینه های افسانه ای لیدیه را تصرف كرد.

كوروش ، پادشاه هخامنشی با فتح لیدیه توانست آسیای صغیر را متصرف شده و امپراتوری بابل به جزیره ای در میان قلمرو هخامنشی مبدل شد. سرانجام بابل نیز به دست كوروش فتح شد و كشور هخامنشی چنان وسعتی یافت كه تا آن زمان هیچ دولتی به این اندازه وسعت و قدرت نداشت.

 


 منبع: جام جم- بهرام افتخاری

 افکار و عقاید خود را با دیگران در تالار گفتمان تاریخ فا به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *