معماری ساسانیان

دژ تاریخی زاخه

کهن سرزمین – دژ تاریخی زاخه

نگارنده : ساسان هخامنشان

 

312763505985248340366720132843406

شهرستان رومشگان یکی از شهرستان‌های استان لرستان است که در جنوب باختری این استان قرار گرفته و آب و هوای میانه ی کوهستانی دارد. مرکز آن شهرچغابل است



در دوکیلومتری تپه باستانی شهر “چغابل” دژ باستانی زاخه (= زاغه) قرار گرفته که از سنگ ساخته شده است. دومین دژ لرستان پس از دژ شاپورخواست بشمارمی رود که از دوره ساسانی بجا مانده است که بیشتر تاقهای آن از زیر خاک سربرآورده اند.

25309

بخش بزرگ وگسترده ایی از این دژ، هنوز در زیر خاک پنهان است اما ریخت و ساختارتپه خودنمایی می کند. دهانه برخی از تاقها به پنج متر هم میرسد.

چند اتاقی که از خاک بیرون آمده اند به هم پیوسته هستند که درب برخی از اتاقها به سوی شمال و برخی دیگر به سوی جنوب باز می شوند
دژ زاخه که در ضلع خاوری رومشکان قرار دارد از جاهای دیدنی استان لرستان و رومشکان می باشد

پژوهش و برسی بر روی این دژمی‌تواند اطلاعات سودمندی ؛افزون تر ازاطلاعاتی که از بررسی های گذشته ی این دژبدست آمده در دسترس پژوهندگان قرار دهد.


دژ زاخه در رومشکان ازبزرگی و فرهنگ و تمدن این مرز و بوم داستان دارد. شوربختانه ساخت و سازهای بی رویه، کاوش و گودبرداری‌های غیر مجاز، خطوط لوله آب و جاده‌های دسترسی در سالهای پیاپی، هریک به گونه ایی سبب ویرانی و آسیب زدن به محوطه باستانی دژزاخه شده اند.

bahestan-0712-mm1

بیشتر سنگهای به کار رفته در این سازه؛ یا تراشیده شده اند و یا قلوه ای هستند. اگر این دژ تاریخی بازسازی شود؛به یک اثر جالب توجه تاریخی تبدیل خواهد شد .

با تاریخ فا همراه باشید :

انجمن گفتگوی تاریخ فا : WWW.FORUM.TARIKHFA.COM

گالری عکس های تاریخ فا : WWW.GALLERY.TARIKHFA.COM

بخش وبگردی تاریخ فا : WWW.WEB.TARIKHFA.COM

کتابخانه تاریخ فا : WWW.EBOOK.TARIKHFA.COM

پرتال اصلی تاریخ فا : WWW.TARIKHFA.COM

 

یک نظر در “دژ تاریخی زاخه

  1. ساسان هخامنشان گفت:

    درود بسیار بر مدیران و دست اندرکاران این سایت پربار و ارزشمند
    باری ای دوستان!! عکسهای شماره ۱ و ۲ و ۴ به دژ زاخه ربط ندارند تنها عکس سوم یعنی اگر از بالا به پایین بشماریم، سومین عکس از آن دژ زاغه است لطف کنید و سه عکس دیگر را برداریدبا سپاس فراوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *