تاریخ و تمدن روم باستان

عادات هون ها به گزارش آمیانوس مارسلینوس

هون ها

نگارنده : مرتضی حماسی

هون

هون از اقوام شرقی ای بودند که بسیار برای امپراطوری پارس و روم شرقی زحمت آفرین بودند و به مرزهای این دو امپراطوری به قصد غارت حمله می کردند . در متون دینی ایرانی از این قوم به عنوان قاتلان زرتشت در نبرد میان ویشتاسپ با پادشاه این قوم یعنی « ارجاسپ » گزارش هایی در دست داریم . در میان گزارش های تاریخ نگاران رومی نیز از حملات این نژاد به مرزهای رومیان اخبار زیادی گزارش شده است .
اما گزارشی که تاریخ نگار بزرگ رومی آمیانوس مارسلینوس ( تاریخ نگار معاصر با شاپور اول ساسانی ) از عادات زندگی هون ها به ما رسانده است ؛ از جمله منابع معتبر برای بررسی فرهنگ هون های صحراگرد می باشد . او می نویسد :

« هون ها … نژادی هستند که در وحشی گری همتا ندارند . گونه های کودکانشان را درست در لحظۀ تولد با آهن داغ می کنند ، آن ها چنان خشن و جان سختند که نه به آتش احتیاج دارند و نه به غذای خوشمزه ، بلکه با ریشه ها ، یا گوشت نیمه خام حیوانات ، که آن را بین ران خود و پشت اسب هایشان قرار می دهند تا گرم شود ، شکم خود را سیر کنند .
آن ها هیچ گاه در زیر سقف خانه ای پناه نمی گیرند ، بلکه از آن دوری می جویند ، همان گونه که مردم معمولاً از گور دوری می جویند . همیشه سرگردانند ، در کوه و جنگل پرسه می زنند و از بدو تولد خود را به تحمل سرما ، گشنگی و تشنگی عادت می دهند .
در تمامی این کشور کسی نیست که بتواند روز و شب سوار بر اسبش باقی بماند . اما آن ها سوار بر اسب خرید و فروش می کنند ، می خورند و می آشامند ، و روی گردن باریک اسبشان لم می دهند .
هیچ کدامشان اهل کشاورزی نیستند ، جا و مکان درستی هم ندارند ، بی خانمان و سَرکشند ، با گاری هایشان که به منزلۀ خانۀ آن هاست ، به هر جایی می روند .
این نژاد ، پُر تکاپو از میل عنان گسیخته به غارت اموال دیگران به وجد می آید و به غارت و کشتار تمام ملت های همسایه اش ادامه می دهد
» .

آبشخور :

امپراطوری بیزانس ، جیمز آ. کوریک ، ترجمۀ مهدی حقیقت خواه ، تهران : ققنوس ، 1383 ، برگۀ 24 .

 

 

نظرات خود را در انجمن تاریخ فا در میان بگذارید : www.forum.tarikhfa.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *