تاريخ فا, تاریخ و تمدن یونان باستان

قرارداد ازدواج یونانی 2300 ساله

قرارداد ازدواج یونانی 311 پ.م
نگارنده : مرتضی حماسی

 

از دوران هلنیسم یک قرارداد ازدواج در تاریخ 311 پیش از میلاد میان زوجی به نام های هراکلیدس و دمتریا ، از یونانی هایی که بر مصر حکومت می کردند ؛ در دست است که بر اساس آن نه تنها عروس از حقوق قانونی قابل ملاحظه ای برخوردار بود ، بلکه داماد هم موظف بوده به آن حقوق احترام بگذارد .

متن این قرارداد ازدواج به شرح ذیل می باشد :

« هراکلیدس ، دمتریا اهل کوس ( Chios = از جزایر دریای اژه ) … ، را به همسری قانونی خود قبول می کند . مرد و زن هر دو آزادند . زن با خود لباس عروسی و زیورآلاتی به ارزش هزار درخما ( = درهم ) می آورد . هراکلیدس باید تمام چیزهایی را که در شأن همسری آزاد است برای دمتریا فراهم کند … اگر دمتریا نسبت به شوهر خود ، هراکلیدس ، [ کار ] شیادانه ای انجام دهد که باعث آبرو ریزی شوهرش شود ، باید هر آن چه را با خود آورده است ، به عنوان غرامت ، به شوهرش دهد . اما هراکلیدس هم باید هر اتهامی را که دمتریا وارد می کند ، در حضور سه مردی که زن و شوهر هر دو آن ها را قبول دارند ، اثبات کند . هراکلیدس اجازه ندارد زن دیگری به خانه بیاورد … و همچنین حق ندارد از زن دیگری بچه دار شود و نسبت به دمتریا ، به هر بهانه ای ، دست به فریب زند . اگر اثبات شود که هراکلیدس یکی از این کارها را انجام داده است ، و دمتریا بتواند آن را نزد سه مردی که او و شوهرش هر دوی آن ها را تأیید می کنند ، به اثبات برساند ، هراکلیدس باید مهریۀ دمتریا را که هزار دراخما است و او آن را با خود آورده است ، به اضافۀ هزار دراخما [ از اموال خود را ] به او بازگرداند … دمتریا می تواند این مبلغ را از هراکلیدس بگیرد ؛ یا اگر قانون تشخیص دهد ، می تواند سهم خود را از دارایی او ، در خشکی و یا بر آب ، بردارد … هراکلیدس و دمتریا ، هر کدام می توانند یک نسخه از این قرار داد را نزد خود حفظ کنند تا در موقع لازم بتوانند علیه هم از آن استفاده کنند » . (1)

اختلاف های میان این ازدواج در عصر هلنسیم ، با ازدواج های معمولی آتن همان روزگار درخور توجه است . هراکلیدس نمی تواند زن دیگری به خانه بیاورد یا از زن دیگری صاحب فرزند شود ؛ در حالی که مردان آتنی هر دو این کار را انجام می دادند . اگر هر یک از زوجین قرار داد را زیر پا می گذاشتند ، می بایست به یک شیوه خسارت حقوقی و مادی بر دیگری را جبران کنند . چنین روش های قانونی در آتن ، آن هم در اواخر قرن جهارم پ.م ، قابل قبول نبود ( در واقع شکل برخورد با زنان در دیگر ایالت های یونانی آزادانه تر بود ، در حالی که در دولت آتن در آن زمان ، زنان را نسبت به گذشته محدود تر کرده بود ) . (2)

 زن هلنی

 تندیس یک زن در دورۀ هلنی ؛ در حالی که بادبزنی در دست دارد ؛ نشانگر مدل لباس زنانه و موی زنان در دورۀ آزادی ، و البته غیر معمول است

 

پی نوشت و آبخشور :

1 – نقل از :

Pomeroy , Goddesse , Whores , Wives , And Slav , pp.127-128

2 – زنان یونان باستان ( Women Of Ancient Greece ) ، دان ناردو ، ترجمۀ لیلا رضایی ، تهران : ققنوس ، 1388 ، برگۀ 106 و 107 .

 

 

نظرات ارزشمند خود را با ما در میان بگذارید :

فاروم بحث و گفتگوی تاریخفا : www.forum.tarikhfa.ir

گالری تاریخ فا : www.gallery.tarikhfa.ir

بخش وبگردی تاریخفا : www.web.tarikhfa.ir

کتابخانه تاریخ فا : www.ebook.tarikhfa.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *