دین و آیین مسیح

برگزیده متن انجیل مرقیون

برگزیده متن انجیل مرقیون

نگارش و پژوهش : مرتضی حماسی

محصولی از تیم پژوهشی تاریخفا

پاییز 1393

 

شام-آخر

 

پیشگفتار :

« انجیل مرقیون » ، نامِ یکی از انجیل های غیر رسمی است که شامل کتاب ها و رساله های عهد جدید نبوده است و به دست پیروان ناستیک ها و گنوسی ها نوشته شده است . این انجیل با یادکردِ نازل شدنِ عیسی مسیح از آسمان در سال پانزدهم سلطنت تیبریوس ، امپراطور روم آغاز می یابد . به جز کتاب های عهد جدید و رساله های غیر رسمی ؛ متن های تاریخی نیز به هم عصر بودنِ عیسی مسیح و تیبریوس سزار اشاره کرده اَند ، مانند تاسیتوس تاریخ نگار رومی ( 55 – 120 میلادی ) می نویسد : « کریستس ( = مسیح ) در زمان سلطنت تیبریوس به توسط یکی از حکمرانان پنطیس پیلاطس سخت ترین مجازات ر متحمل گردید » . (1)

در این انجیل ، مانند انجیل های چهارگانه به شرح زندگی و حوادثی که برای عیسی مسیح رخ می دهد پرداخته شده است که مانندِ انجیل های چهارگانه به ماجرای درمان مردم و بیرون راندن ارواح پلید از تن مردم و شفا دادن جزامی ها تمثیل هایی که از زبان عیسی گفته می شود و همچنین نیایش روح القدس و شرح خیانت یهودای اسخریوطی و سپس مصلوب شدنِ عیسی مسیح پرداخته می گردد .

در این متن و دیگر انجیل های گنوسی ، مانند انجیل های رسمی به الوهیت عیسی مسیح صراحتا پرداخته شده است . مسئلۀ الوهیت عیسی مسیح نیز در اخبارِ تاریخی نیز نشانه هایی دارد ، چنانچه پیروان عیسی در صدر مسیحیت ، عیسی را مانندِ خدا ستایش می کردند و در این زمینه پلین جوان تر ( Pliny the Younger ) ( 61 – 113 میلادی ) در نامه ای که به طراژان امپراطور روم نوشته بود ، این گونه می نویسد :

« بین مسیحیان بیطانیه ( Bithynia ) معمول است که جمع شوند و به مسیح چون به خدا سرود بخوانند (» . (2

این انجیل با نامِ « انجیل خداوندگار » ، به روایت مرقیون بر اساس ترجمۀ جیمز هَملین هیل ( James Hamlyn Hill ) است که خود از روایتِ اوگوست هان ( August Hahn ) بهره برده است . این متن توسط دانیال ماهر ( Daniel Mahar ) ویرایش شده است . (3)

انجیل مرقیون به خاطر مفصل بودنش ، در اینجا برگزیده ای از این متن را در اینجا خواهیم آورد که این متن توسط استاد ابوالقاسم اسماعیل پور گزینش و شماره گذاری شده است و در کتاب « ادبیات گنوسی » در شش باب به تحریر در آمده است .

جهت مشاهده ادامه این جستار به لینک زیر در تالار گفتمان تارخ فا ، مراجعه کنید:

برگزیده متن انجیل مرقیون

تاریخ فا ، مرجع تاریخ و تمدن ایران و جهان باستان

 

 

یک نظر در “برگزیده متن انجیل مرقیون

  1. rahimpor گفت:

    سپاسگذارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *