تاریخ و تمدن ایران باستان, جستارهای تاریخی

شهر سوخته در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد

در سی‌وهشتمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که در شهر دوحه قطر برگزار می‌شود، “شهر سوخته” در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

140622111245_shahresookhte_624x351_isna

قدمت شهر سوخته، نزدیک شهر زابل در استان سیستان و بلوچستان، به هزاره سوم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد و مرکز تجاری بین‌النهرین و دره سند و آسیای مرکزی بوده است.

محمدحسن طالبیان، معاون سازمان میراث فرهنگی ایران، گفته است که در جریان مطرح شدن پرونده‌ شهر سوخته، نمایندگان ۱۵ کشور از جمله هند، ترکیه، آلمان، ژاپن و لهستان، کرواسی و مالزی درباره‌ اهمیت آن سخن گفتند که این سخنان در ثبت جهانی شهر سوخته تأثیرگذار بود.

ببینید: کلیکنقشه اینتراکتیو جهان از میراث جهانی یونسکو

پیش از این، کمیته بناها و محوطه‌ها (ایکوموس) اعلام کرده بود که ایران باید روی پرونده شهر سوخته مطالعات بیشتری صورت بدهد و در زمینه شیوه مرمت، حفاظت از محوطه و حریم آن، ایرادهایی وجود دارد که ایران باید آنها را رفع کند.

آقای طالبیان به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته است: ” هیچ‌کدام از آن اشکال‌ها در جلسه‌ امروز یونسکو مطرح نشد. ما معتقدیم که ایکوموس در گرفتن آن اشکال‌ها اشتباه کرده است.”

با این حال، در جریان ثبت این منطقه در فهرست میراث جهانی یونسکو، از ایران خواسته شد که نسبت به بهبود و ارتقای وضعیت محوطه تلاش کند و گزارش آن را به کمیته میراث جهانی یونسکو ارائه بدهد.

اکتشافات شهر سوخته در دهه ۶۰ میلادی با همکاری هیئت باستان شناسان ایتالیایی آغاز شد و پس از آن یافته های گوناگون در آن باستان شناسان را شگفت زده کرد و بر اهمیت آن افزود.

اجلاس سالانه‌ کمیته‌ میراث جهانی یونسکو (شامل نمایندگان ۲۱ کشور عضو یونسکو) از ۲۵ خردادماه در پایتخت قطر آغاز شده است.

در این اجلاس که برای اولین‌بار در قطر برگزار می‌شود، پرونده‌ ۴۰ محوطه‌ تاریخی، طبیعی یا تاریخی – طبیعی برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو بررسی خواهد شد. تا قبل از آغاز این اجلاس، ۹۸۱ محوطه‌ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند.

منبع: بی بی سی فارسی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *