اسطوره ها و افسانه ها

آپــرانیـک فرمانده عالی رتبه ارتش مقاومت ساسانی

آپــرانیـک  فرمانده عالی رتبه ارتش مقاومت ساسانی

 

 دختر  ” پیران ”  ،  ژنرال بزرگ یزدگرد سوم 

او به عنوان یک مبارز برازنده ، فرمانده مقاومت مبارزه با اعراب ستمگر و متجاوز بود . ژنرال آپرانیک ، قهرمان ملی پارسی است .

 اپرانیک بیشتر شبیه یک بچه شیطان بود که از دوران کودکی ارزو داشت نظامی باشد . او دست راست پدرش بود و احساسات ناسیونالیستی شگفت انگیزی که در طول سال های نوجوانی داشت ، او را برای تبدیل شدن به یک فرد نظامی اماده کرده بود .  اپرانیک مانند پدرش  تصمیم داشت تبدیل به یک سرباز حرفه ای شود و مراحل پیشرفت را یک به یک ، بعد از آموزشهای لازم گذراند . او موفق به کسب درجه شد و تبدیل به یک فرمانده ارتش خستگی ناپذیر گشت . او همراه با نیروهای نظامی ، در دفاع از ملت خود در برابر متجاوزان ، از کشور خارج  میشد .

 مرزهای جنوب در بدترین زمان ممکن بود . راهزنان عرب به ایران حمله کرده بودند . امپراتوری پارس  از جنگهای مستمر با امپراتوری روم ، از لحاظ اقتصادی ، معنوی و هزینه زندگی تضعیف شده بود و  آخرین پادشاه ساسانی  ” یزدگرد ” ، هیچ توجهی به هجوم وحشیانه عربها در ان زمان نمیکرد .  

 ارتش فارسی به فرماندهی اپرانیک بلافاصله پس از حمله اعراب ، در حمله تمام عیاری به انها تاخت . او هرگز در برابر ستمگران عرب حتی پس از از دست رفتن امپراتوری ساسانی ، تسلیم نشد . او فهمید که ” جنگ سازمان یافته ” با اعراب یا  ” موش صحرا ”  ، که به هجوم اوردن و پنهان شدن  گفته می شد ، و پس از آن تقویت و هجوم دوباره بود ، کار نمی کند . بنابراین ، او تغییر روش داده و شروع به مبارزات انتخاباتی جنگ خیانت کارانه ، علیه اشغالگران کرد .

 اپرانیک اولین مبارز جنگ رسمی علیه اعراب بود .

 او زمانی که همه امیدها را از بین برده بودند ، ضربه زدنش را شروع کرد ، و این سرکشی را تا زمان مرگ ادامه داد . تا جاییکه او را تکاور افسانه ای خاص و بی امان زمان جنگ مینامند .

آپرانیک  ” نماد مقاومت فارسی ”  شد .  او فرد شناخته شده ای بود ، هر جا که صحبت از مقاومت در برابر فارس ها و ایرانیان بود نام او به زبان می امد .  

شعار مشهور اپرانیک عبارت بود از :  ” نه عقب نشینی ، نه تسلیم “

اپرانیک به عنوان شارژی بود برای روح مقاومت و تصمیم به ادامه مبارزه . او تا پایان عمر ، با سربازان خود ماند و مرگ با شمشیر عرب را ، از تبدیل شدن به زنی از اعراب ترجیح داد .

و در نهایت اپرانیک افسانه شد . افسانه Apranik ، هنوز هم در قلب هر زن ازاده ی  ایرانی زنده است .

او اسطوره ایست از زنان فارسی .

اسب سفید او تا به امروز نماد معروف ازادی است .

نام آپرانیک به معنی : دختر بزرگتر 

منبع: وبلاگ عجایب دانستنیها زنان عشاق مشاهیر تاریخ

2 نظر در “آپــرانیـک فرمانده عالی رتبه ارتش مقاومت ساسانی

  1. سعید گفت:

    لطفا در خصوص مطالعه بیشتر در مورد بانوی ازاده اپرانیک مرجع معرفی کنید

    1. vector گفت:

      میتونید به سایت های امرداد،تاریخ ما،سایت های خارجی زبانی هم هستن در این مرود و خود ویکیپدیا هم میتونید در ان یه جتس و جوی کوچکی بکنید و در این باره اطلاعات بیشتری کسب کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *