قاجاریان

ناصر الدین شاه قاجار و عکاسی

Naser_edin_shah_by_Kamalolmolk

 Naser_edin_shah_by_Kamalolmolk

 اولين عكاس ايراني ناصر الدين شاه بود از يادداشهاي ناصر الدين شاه چنين بر مي آيد كه وي علاوه بر آنكه عكاسي مي كرد با روشهاي علمي و فني عكاسي نيز آشنا بود طرز كار دوربين هاي مخلتف را به خوبي مي دانست و معمولا از دوربين هاي سه پايه بزرگ براي عكاسي استفاده مي كرد. قديمي ترين عكس هاي ناصر الدين شاه مربوط به پرتره اي از خودش و مادرش است.

اسناد تاريخي نشان مي دهند كه شاه علاوه بر آنكه خود عكاسي مي كرد، علاقه وافري به ترويج عكاسي داشت عكس هاي موجود در آلبوم شاه نشان مي دهد كه درباريان آن زمان خود عكاسان چيره دستي بوده اند؛ آقا رضا از پيشخدمتان مخصوص شاه كه عكاسي را در دار الفنون فرا گرفته بود، به مقام نخستين عكاس باشي منصوب شده بود.



ازعكاسان دربار به جز آقا رضا مي توان از عبد الله ميرزا قاجار نام برد وي از دانش آموختگان دار الفنون بود و عكاسي را در فرانسه فرا گرفت.

عبدالله ميرزا در آموزش عكاسي حرفه اي در ايران نقش موثري بر عهده داشت. همزمان با سلطنت مظفر الدين شاه عبدالله ميرزا با داير نمودن عكاسخانه فن عكاسي را متداول كرد.

عكس هايي كه تا قبل از انقلاب مشروطه بر جاي مانده را شاگردان او به يادگار گذاشته اند. عکاسخانه عبدالله ميرزا تا اوايل مشروطه بر پا بود.

در همين دوران ميرزا ابراهيم خان عكاس باشي كه از خدمت گذاران درباره مظفر الدين شاه بود عكاسي دربار را انجام مي داد.

تاريخ گذاران همچنين از علاقه وافر مظفر الدين شاه به عكاسي خبر داده اند.

برجسته ترين و پركارترين عكاس حرفه اي ايران در پايان قرن نوزدهم “انتوان سوربوگين بود” كه علاوه بر آنكه عكاس بود يك سياح بود و به همين دليل تمام ايران را زير پا گذاشت و از مناظر، معماري و اشياء پيرامون خود عكس هاي زيادي گرفت.

عكس هايي كه همين الان در سفرنامه ها مي بينيد بيشتر حاصل زحمات اين عكاس است.

ويژگي عكاس سوربوگين نگاه همه جانبه و دقت نظر او پيرامون اطرافش بود و به همين دليل عكس هايش در سال 1897 مقام اول نمايشگاه بروكسل را كسب كرد و يك مدال طلا براي او به ارمغان آورد.

عكس هاي سوربوگين نشان مي دهد كه وي علاقه وافري به نور پردازي و نشان دان مقياس ها و نمايش وجوه تاريخي در عكس هايش داشت.

عكس هايش را در روز مي گرفت و مناظر طبيعي و تاريخي را به نسبت مقياس آنها به تصوير مي كشيد.

بعدها يكي از شاگردان عكاس خانه عبدالله ميرزا كه لقب روسي خان را براي خود انتخاب كرده بود در خيابان علا اله الدوله عكاس خانه اي داير نمود عكس هاي او كه همه مارك روسي خان داشتند بيشتر درباره انقلاب مشروطه و آزاديخواهان آن زمان و به خصوص سران انقلاب مشروطه است.


عكاسخانه روسي خان تا سال 1299 هجري شمسي داير بود و پس از مسافرت روسي خان با محمد علي شاه به اروپا تعطيل شد.

با آغاز انقلاب مشروطه عكس از انحصار دربار خارج شد و مسائل اجتماعي و سياسي موضوع عكاسي ايران گرديد . در همين زمان و با پيدايش روزنامه هايي مانند سور اسرافيل و … عكس هاي مطبوعاتي رواج پيدا كرد تحولات سياسي آن زمان رشد هنر عكاسي در ايران را سريعتر كرد. با وقوع كودتاي 28 مرداد دوباره هنر عكاسي افول پيدا كرد و فضاي خفقان آن زمان كه جامعه را دچار ركود و رخوت كرده بود بر هنر عكاسي نيز تاثير گذاشت عكاسي اين زمان (دهه هاي 20 و 30) بيشتر جنبه تبليغاتي داشتند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *